Miten pitää huolta itsestä?

On tärkeää, että pääset keskustelemaan mieltä askarruttavista kysymyksistä jonkin luotettavan aikuisen kanssa. Yksin ei tarvitse jaksaa. Koulujen terveydenhoitajat/ psykiatriset sairaanhoitajat, koulukuraattorit ja -psykologit ovat olemassa sitä varten, että heidän kanssaan voi keskustella vaikeistakin asioista. Monissa kouluissa on myös nuorisotyöntekijä jonka puoleen voit myös kääntyä. Yhdessä voitte esimerkiksi miettiä turvasuunnitelman tai hyvinvointisuunnitelman erilaisten tilanteiden varalle.

On hyvä saada tietoa erilaisista mielenterveysongelmista, jotta on helpompi huomata, mitkä asiat johtuvat sairaudesta.

Omasta hyvinvoinnista voi huolehtia monin eri tavoin. Omia tunteita on hyvä oppia tunnistamaan ja niitä on lupa purkaa hallitusti keskustelemalla, kirjoittamalla tai vaikkapa liikunnan avulla. Ajasta, jonka käyttää omaan virkistäytymiseen ei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Kannattaa ajatella, että on sen ansainnut. On muistettava, että vaikka läheisellä olisikin mielenterveysongelmia, jokaisen on kuitenkin jatkettava omaa elämäänsä ja suunnattava kohti omia päämääriään ja unelmiaan.

Vinkkejä omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen

  • Muista pitää yllä hyviä nukkumis- ja ruokailutottumuksia.
  • Käytä vapaa-aikaasi säännöllisesti omaan virkistäytymiseen. Esimerkiksi elokuvissa käynti, musiikin kuuntelu, kirjastossa käynti, tv-sarjojen katseleminen, ylipäätänsä kaikki harrastukset ja kiinnostuksen kohteet, joista sinulle tulee hyvä mieli.
  • Säännöllinen liikunta auttaa. Voit lähteä esimerkiksi kävelylle ja samalla nauttia luonnosta.
  • Vietä aikaa ystävien kanssa.
  • Säilytä huumorintajusi.
  • Osallistu nuortenryhmien toimintaan. Voit saada uusia ystäviä ja tukea muilta samassa elämäntilanteessa olevilta nuorilta.